onsdag 2 april 2014

Inför femte söndagen i Fastan.

Fastan börjar med Askonsdag, och varar ända till ”Påska”. Det är sant! Men tiden från femte i Fastan till Påskafton kallas också PASSIONSTIDEN. Det latinska namnet på femte i Fastan är JUDICA, (inte Judicia, som tryckfelsnisse påstår i Sångpostillan). Judica me, Deus – skaffa mig rätt, Gud är citat från Psalt 43:
Skaffa mig rätt, Gud, för min talan mot ett kärlekslöst folk. Rädda mig från falska och orättfärdiga människor... Sänd ditt ljus och din sanning. Må de leda mig, må de föra mig till ditt heliga berg, till dina boningar, så att jag får gå in till Guds altare, till Gud, som är min glädje och min fröjd, och tacka dig på harpa, Gud, min Gud!
Passionstidens budskap är att nu skall Jesus vrida rätt det som gått snett, därför att vi tog det lätt med det som är rätt.

Hur gör Han det?
SVAR 1: HAN SKICKAR TVÅ VÄNNER: LJUS och SANNING.
De avslöjar - både hos mig och hos andra - det som är kärlekslöst, falskt och orättfärdigt, livslögner, odräglig självgodhet och annat som bara luktar illa och är tröttsamt för människor omkring oss. Men de två vännerna lämnar inte syndaren att gå där sörjande, modlös och misslyckad. De leder oss till GUDS HELIGA BERG – Golgata. Där får vi personlig omsorg. LJUSET bränner av bindningar. SANNINGEN leder mig till det äkta och friska livet, ty jag får sårvård, av ”den sårade helaren” (Läs 1 Petrus 2:24-25). Det brustna blev helt i hans kärlek till oss på Golgata kors (Sv Ps 62:2).
Sedan kommer två stora överraskningar:
1) SKULDSANERING: Ett saligt byte sker: du tar vår skuld, din frid du ger (Sv Ps 73:2).
2) MUSIKALISKT UNDER: Jag får spela på harpa! Vilken fest!! Jag får gå in till Guds altare, till Gud, som är min glädje och min fröjd, och tacka dig på harpa, Gud, min Gud!


SVAR 2: GIFT FÖRVANDLAS TILL GIFT.
Två olika ord som ser lika ut. Det första ordet är svenska och uttalas "jift". Det är dödsfarligt.
Det andra ordet är engelska och uttalas "gift" (med hårt g). Betyder gåva. Det är livsviktigt.
Om detta handlar dagens evangelium från Johannes 3:11-21. Jesus fortsätter där det samtal med Nikodemos som börjar med Joh 3:1. (Joh 3:1-8 är predikotext på första efter Trefaldighet, årg. 1).
Nikodemos var en av dåtidens stora kändisar. Han var riksdagsman, professor, andlig vägledare. Man hörde honom på TV:s debatter om livsåskådning. Man kunde chatta med honom om alla slags livsproblem. Denne Nikodemos smyger sig till Jesus om natten. Jesus vänder upp och ned på alla hans åsikter. Om detta kan du läsa i Sångpostillan på bibelskolan.com, se nedan.
I dagens samtal tar Jesus med oss och Nikodemos till Edoms land. Där får vi veta hur man på Gamla Testamentets tid kunde bota ormbett. Men när jag läste denna text, hände med den det som hände med mig, då jag tog kort med min mors gamla lådkamera, i min ungdom under förra millenniet. Om jag glömde vrida fram filmen blev det två bilder. Filmen blev dubbelexponerad. Dels såg jag ormarna i Edom och sedan såg jag något otäckt: ormar i svenska kristenhet. Läs det om du vågar!
Lägg märke till växlingen mellan ”jift” och ”gift” i texten.
Joh 3:14,15 talar om ormens ”jift”.
Joh 3:16 tala om Guds ”gift”, Guds gåva. Nikodemos är den förste som får lyssna till Nya Testamentets starkaste vers, Joh 3:16 – Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv (Fb).
Guds motdrag mot ormgiftet är Jesusgåvan – ”the Jesus gift”. Vid korset dras vi in i en kärlekens motrörelse från himlen. Och ut mot den värld Gud älskar. Ty Han steg ner i vår skuld och vårt lidandes djup och älskade världen tillbaka till Gud (Sv Ps 62:2).
De fem sista verserna i dagens evangelium har jag inte utlagt i predikan. I stället får du i uppdrag att begrunda och lyssna in budskapet i dessa ord. Och sedan skriva ett brev till Nikodemos och berätta varför Gud sände Jesus till oss, och vad som kan hända när vi tar emot Jesusljuset i våra liv.
Adress till Nikodemos – se nedan.

Svar 3: RÄDSLA FÖRVANDLAS TILL FRUKTAN.
Mose säger en märklig sak om rädsla och fruktan. Folket befinner sig vid Sinai berg. Gud har gett de tio budorden. Men där var också naturfenomen: Åska, dunder, eldslågor och mycket annat. Folk skakade av rädsla. Då säger Mose till dem att inte vara rädda. Detta sker, säger han, för att de skall lära sig frukta Gud så att de inte syndar (2 Mos 20:18-21). När vi fruktar Gud, försvinner rädslan!
Att frukta Gud är att visa vördnad, ha respekt, sätta honom främst i våra liv. Gud är helig, helig, helig – full av godhet, kärlek, omsorg och äkthet.
I C.S. Lewis bok om Narnia samtalar man om lejonet Aslan (det är Jesus som åsyftas). Alla talar om Aslan med vördnad, kärlek, glädje. ”Är han farlig då” frågar Lucy. Farlig? sade herr Bäver. Det är klart att Aslan är farlig. Han är ju kung. Men han är goood”.
Den helige Fadern längtar efter att få förmedla helande, läkande, friska krafter till sina barn. ”all din nåd är öppen famn och ditt namn en ljuvlig hamn. Vad du vill är helighet, men du är barmhärtighet (Sv Ps 217:5). Det är viktigt att hitta rätt med ordet fruktan. Gör vi det öppnas en värld av rikedomar. Att frukta Herren är början till vishet, ett gott förstånd får alla som handlar därefter (Psalt 111:10).

Under passionstiden får vi öva oss i att bli stilla inför Jesu kors. Han tog med dig och mig dit. Han grät med din gråt. Han blev ledsen som du – och han älskade dig över allt (Sv Ps 358:2). Försök bli stilla inför korset. Ta med dig dina rädslor, din osäkerhet, din besvikelse på att du varken är fri, modig eller het. Bara liten och rädd.

Du ser hur Jesus hänger på korset – försök vara stilla där.
Du kan också se alla dina rädslor där - Ja, var gång du blir rädd, se då på korset.
Du är rädd för att bli ensam och övergiven - Jesus blev det på korset.
Du är rädd för att bli mobbad och skrattad åt – Jesus blev det på korset.
Du är rädd för smärtan, plågorna, döden - tala med Jesus om dem.
Se hur Jesus just nu fångar upp dina rädslor. Han går in i dem och lyfter av dem.
Hans fullkomliga kärlek driver bort dina rädslor.
På ett gåtfullt sätt strömmar det ut en frid, en läkedom och en friskhet från korset.
Du får något som du inte kan få någon annanstans

Ej fruktar jag, då du är när i nåd.
Då viker smärtan, aldrig fattas råd,
av gravens fasa ej ett spår är kvar,
och döden mist sin udd, när dig jag har.
(Sv Ps 189:6)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Några viktiga adresser:

Vill du gå på skattjakt är adressen bibelskolan.com. Bloggadress som bjuder på himmelskt söndagsgodis är: bengtpleijel.blogspot.se. Femte söndagen i Fastan hittar du på sid 168 i boken Sångpostillan årgång 3, eller tryck r så hamnar du där. Du fick uppmaningen att skriva brev till Nikodemos. Nikodemos bor just nu hos mig. Adress: Ulvesunds Byväg 2, 459 93 Ljungskile. Eller mailadress: bengt@pleijel.se eller på Facebook.
Stressa inte! Stanna upp, tänk till, andas in doften av salighet. Upptäck långsamhetens hälsoeffekt.

Bengt Pleijel 87+


Skriva ut