torsdag 29 maj 2014

Inför söndagen före Pingst

Hör, Herre, när jag ropar till dig!

Det var begynnelseorden i det gamla introitus som man förr började högmässan med denna söndag. På latin heter ”hör” EXAUDI. Det är det latinska namnet på söndagen före Pingst.
   I Bibeln läser vi ofta att bedjarna ropar. De sitter inte bara och mumlar och suckar. De har en iver, en längtan, en nöd som bara vill komma fram. De vet att de inte klarar av detta krångliga liv på egen hand. De behöver hjälp. Guds svar på detta rop finns i dagens tema: HJÄLPAREN KOMMER! Gud sänder Hjälparen, den helige Ande. I dagens predikan i Sångpostillan, får vi sjunga oss in i Jesu ord med hjälp av denna sång:

Helig Ande kom och använd mig,
Mina ögon, öron, min mun, mitt hjärta, allt tillhör Dig.
Kom och fyll mig, så jag kan sprida kärlekens bud

   En bild för den helige Ande är duvan. Hedersmannen Noa sände ut en duva tre gånger från arken. Vid dopet i Jordan sänker sig Anden över Jesus som en duva. Anden är inte en duva. Men kan komma som en duva. Han kan också komma på många andra sätt. Som en vind. Som en storm. Som en eld. Som en stilla susning...
   Duvan, den helige Ande, är i svensk kristenhet en utrotningshotad fågel. När hörde du sist en undervisning om den helige Ande i din kyrka? När vi säger nej till Anden, säger vi nej till livet. Ande ger liv åt det som känns dött, kraft åt det som är svagt. Anden ger tröst, uppmuntran, himmelsk utrustning för jordisk nöd. Ja, grip du mig helige Ande, drabba mig låga klar. Visa vägens riktning, ge mina frågor svar (Sv Ps 646:1).
   Den helige Ande är lösningen på kyrkans problem. Ty om något av värde skall ske i kyrkan beror det inte på någon människas styrka eller kraft utan genom min Ande, säger Herren (Sak 4:6).
   När vi med Maria undrar hur vi ska klara av att göra det där med Jesus levande för någon människa, blir svaret: Den helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig (Luk 1:34-35). Lägg märke till att den helige Ande vilar! Inget stress. Inga ”kravmåsten” eller ”borden”.
   Många människor i världen blir mobbade, torterade, förföljda för sin Jesuskärlek. De hånas för Kristi namns skull. Den helige Ande har ett särskilt budskap till dem. Vi kan läsa det i det brev som du och jag har fått från Simon Jonasson. Det var han som bytte namn till Petrus och av många anses vara den förste påven. Han skriver i sin första encyklika (rundskrivelse): Saliga är ni, om ni hånas för Kristi namns skull, ty härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er (1 Petrus brev 4:14). Titta uppåt! Det är mycket som händer over head.

   Under veckan som gått är det två händelser som berört mig. Den ena var OAS-helgen på Åh Stiftsgård. Den trötte representanten för kyrkans antikrunda fick ny kraft i den helige Andes vila. OAS-rörelsen är en märklig rörelse. Man kommer som ökenvandrare till oasen, får dricka djupt av strömmar av levande vatten, får möta förkunnelse, lovsång, syskonkärlek som bygger upp. Oasrörelsen är just en rörelse. Inte ett samfund, inte en sekt, den har inga medlemmar, inga skatteinkomster. Men den samlar törstiga syndare som sedan går ut i världen som förlösta kungabarn!
   Den andra händelsen som berörde mig var programmet Uppdrag Granskning på TV. Där var det som två olika världar som möttes – representerade av journalisten och prästen. Journalisten hade gått på journalisthögskola och lärt sig skjutjärnsteknik. Han bar sig åt som präster och predikanter förr i världen, som spände ögonen i folk och fick dem att känna sig som usla syndare. Journalisten var snabb, skarp, träffsäker. Prästen (och prästerna) hade inte gått på journalisthögskola och lärt sig debatt-teknik. De mötte Calle mjukt vänligt, lyssnande. Bjöd inte på moralkakor eller bannbullar. Ingen exorcism och andeutdrivning. Bad stilla och mjukt. Ställde frågor om vad som hänt i Kalles liv. Så gör alla själasörjare och terapeuter. Ni kommer kanske ihåg vad våra kära partiledare fick utstå då de mötte den professionelle terapeuten i utfrågningen på TV. När jag möter en tillknycklad människa frågar jag mig själv: Vad har hänt i hennes liv som gjort henne så tröttsam för sin omgivning? Sedan kan det hända att vi kan gå lite långsamt in på den inre vandringen genom smärtornas dal. Jag har då alltid med mig Jesus och den helige Ande. De kan göra bra saker i en människas liv.
  Journalisten och prästen möttes i programmet Uppdrag Granskning. Journalisten var mest intresserad av hur dåligt det var. Prästen av hur bra det kunde bli. Fördelen med att vara journalist är att han alltid får sista ordet. Han kan vinkla programmet med ord och minspel så att alla tycker som han.
   Har ni tänkt på att hela svenska folket är så intresserade av synden - av andras synder, misslyckande och dumheter. Vi bombarderas dagligen med sådant då vi får rapport om det som är aktuellt.
   Det är skillnad mellan Janne Josefsson och Jesus Josefsson. Janne talar om hur dåliga alla är. Jesus talar om hur bra de kan bli. Janne avslöjar skickligt och skarpt för att syndaren skall stå där och skämmas. Jesus avslöjar – tar bort slöjan – för att den helige Ande skall få leda en människa in i frihet, upprättelse och mognad (Läs 2 Kor 3:14-18).
   Nu finns det journalister som drabbats av Jesus. En sådan är Göran Skytte. Han har fått betyda mycket i kyrkor och församlingar. Jag hörde honom en gång när han var på Åh Stiftsgård. Han berättade där att det efter ett föredrag, som han hållit i en kyrka, kom fram ett äldre par och sa till honom: ”Vi har bett för dig. Göran, i fem år.” Kanske ett recept: I stället för att gnälla och klaga på mediafolket, adoptera en journalist som ditt bönebarn. Om fem år kanske det händer något spännande med honom/henne/hen.



RECEPT:
  1. Sångpostillans predikan på söndagen före Pingst finns i boken (årgång 3) på sid 266. Och på bibelskolan.com. Tryck här så hamnar du där. Det är där du får öva dig att sjunga in budskapet med sången ”Helig Ande kom...”
  2. Vill du lära dig mer om den Helige Ande, så gå in på bibelskolan.com. Där finns vandringar 39-49, som leder dig på upptäcktsfärd genom hela Bibeln. Du får lära dig mycket om den helige Ande. Tryck här så hamnar du där.
  3. Jag citerade i denna blogg Simon Jonassons encyklika, Petrus första brev. Hela brevet finns på bibelskolan.com och kallas där OASER I ÖKNEN. Tryck här så hamnar du där.
  4. Glöm inte att adoptera en journalist. Och varför inte också en politiker. Ja, kanske också en präst.
  5. Kom ihåg att ropa:
Hör, Herre, när jag ropar till dig!


Med glada uppmuntringsrop från
Bengt Pleijel 87+









Skriva ut