onsdag 27 augusti 2014

Inför elfte söndagen efter Trefaldighet

TRO och LIV är söndagens tema. ÄKTA och FALSK FROMHET hette det förr. Denna söndag hjälper oss att få TRO och LIV att gå ihop, så att det ÄKTA inte blandas med det som är FALSKT.
I dagens texter och Sångpostillans predikan, möter vi fint folk som bröstar sig och fult folk som slår sitt bröst. Vi träffar bästingar, som föraktar och värstingar som förtvivlar. Och någonstans bland dem hittar du dig själv, som får möta En som hittar dig. Han älskar dig så mycket att han kan säga raka sanningar som ibland svider. Han stryker dig inte medhårs, men styrker dig så att du vågar gå motströms.
Mitt i Sångpostillan hittar vi en bild av Moses stol. Och vi får se hur en som är både din och min vän har satt sig där. Han berättar om hur glad han är över Mose. Och hur många skatter han hittat i Gamla Testamentet. Han har träffat Jesaja, som säger att där finns skatter som är glömda (Bibel 1917, 45:3) och gömda (Bibel 2000, 45:3). Han har hört den Helige Andes inbjudan att gå på skattjakt! Anden vet var skatterna finns, och att de är laddade med himmelsk livskraft.
Det går att låsa in skatter, så att de både göms och glöms. Säger du om Bibeln: ”Det är bara sagor”, då låser du in ÄKTA skatter, tröstord och glädje i en FALSK tanke, och gör att varken TRO eller LIV får näring.
När dina ord öppnar sig ger de ljus, och skänker förstånd åt enkla människor (Psaltaren 119:130). Det var detta Jesus gjorde. Han öppnade lärjungarnas sinnen så att de förstod Skrifterna (Luk 24:45). Han gav en lång bibelförklaring genom Gamla Testamentet och visade hur den boken överallt talade om honom. De sa till varandra: Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss (Luk 24:32).
För oss kan Gamla Testamentet ofta vara en dunkel bok. Paulus talar i Kolosserbrevet om att där finns skuggor. Det känns dunkelt, mörkt, svårsmält, obegripligt och overkligt när man går in där! Men Paulus säger: Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma men verkligheten själv är Kristus (Kol 2:17). Ordagrant står det: Kroppen tillhör Kristus. Kristus är kroppen som kastat skuggan! När vi vänder om till honom börjar vi förstå att han, Jesus, är med i allt detta dunkla. Han kommer vandrande mot oss överallt i Skrifterna.
Men det är mycket vi inte begriper. Kung David begrep inte att Gud kunde vara så GOD. Gud drog honom upp ur fördärvets grop (Psaltaren 40:3). Guds närvaro var som starkast när det blev som mörkast (Psaltaren 23:4). Gud omslöt honom på alla sidor. Ja, han höll honom i handen (Psaltaren 139:6, jfr Jes 50:10). Hur kan Gud vara så god? David begrep det inte. En sådan kunskap är mig alltför underbar, den är mig för hög, jag kan inte begripa den (Psaltaren 139:6, Bibel 1917).
David begriper inte att Gud är så GOD. Och vi begriper inte att människan kan vara så OND. I samma psaltarpsalm sitter någon och utrycker sitt hat. Jag hatar dem med starkaste hat. Han talar om sina fiender och ber Gud döda dem (Psaltaren 139:19-22). Ännu hemskare låter det i Psaltaren 137:9 : Salig är den som griper dina späda barn och krossar dem mot klippan.
Vi kan undra vad som hänt med dem som hatar så. Vi anar det, när vi idag får rapport om vad IS gör i Syrien och Irak. Man dödar barn och bombar städer. Vi kan ana vad tyskarna i Dresden kände och vad engelsmän i London kände, då sirenerna tjöt och bomber fälldes under andra världskriget. Skräck! Hat! Döda dem som dödar våra barn och som fört våra städer i fördärv!
Detta står i Bibelns bönbok – Psaltaren, som var Jesu bönbok. Den innehåller inte bara lovsånger, glädjerop och tröstord. Där finns klagan. Man hittar ord av smärta. Vi hör många varför: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? Varför sover du, Herre? Varför döljer du ditt ansikte och glömmer vår nöd och plåga? Hur länge ... Och så dessa rop om hämnd, vedergällning ... Jag hatar dem med starkaste hat ...
Varför har den helige Ande tillåtit att dessa ord kommit med i Bibeln? Kanske för att riktigt tala om för oss att vi får komma till Gud med allt, också med det värsta inom oss, det smutsiga, det mest skämmiga ...
Allt det får vi komma med i vår bön. Ja, det kan vara farligt att behålla dem för sig själv. Om vi sväljer förtreten, vad händer då med förtreten? Den sätter sig i magen, den snurrar runt i våra tankar, den stelnar och gör våra hjärtan förhårdade. Den pöser ut i elakhet, ondska, vrede, hat ...
Vad gör man med allt detta? den förlorade sonen ger receptet: Jag vill stå upp och gå till min far och säga till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig (Luk 15:18).

Så länge jag teg försmäktade mina ben vid min ständiga klagan. (Fb: Jag stönade dagen lång)
Ty dag och natt var din hand tung över mig, min livssaft förtorkades som av sommarhetta. (Fb: min kraft rann bort som i sommarens hetta)
Då uppenbarade jag min synd för dig och överskylde inte min missgärning.
Jag sade: ”Jag vill bekänna för Herren mina överträdelser”.
DÅ FÖRLÄT DU MIG MIN SYNDS MISSGÄRNING (Psaltaren 32:4-5, Bibel 1917).

Smaka också på Petrus recept. Han säger att vi ska härma Jesus:
 När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist. Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. (1 Petrus 2:23-25)

Människor och Media talar om hur hemskt och svårt allt är... Jesus talar om hur bra det kan bli! Andas ut ditt eget mörker, andas in hans Andes ljus!

Men vi fastnar gärna i det hemska. Det kraschar i världen. Det krisar i kyrkan. Skakningar överallt. Kommer himmel och jord att braka samman snart? Kommer den dag då vi ska räta på oss och lyfta upp våra huvuden (Luk. 21:28)?
Å inte! Tro inte de där dysterkvistarna! Jag kan berätta för er att vi blivit inbjudna till...

GALAFESTIVAL FFFFB
(FFFFB=förmån för fattiga föräldralösa barn)
Det är Hans Majestät Konung Belshassar som bjuder. 
Du är hedersgästen bland tusen andra kändisar. 
Vin och dans och lustiga lekar. 
Vi utser Årets Viktigaste. 
Nöjespanelen lovar nervkittlande underhållning. 
Lyxmat: kokta kräftor till Far, sura strömmingar till Mor 
och två par skorpor till lille lillebror. 
Klädsel? Ja! 
Under måltiden tar kungen fram en silverskål 
som morfar Nebudkadnessar räddat från Jerusalem. 
Vi har en fotoinsamling. 
Ta med foton på Selma, Jenny, Carl och Gustaf. 
Du hittar dem i din plånbok. 
Vi sänder dem till fattiga barn från Irak och Syrien och Sudan, 
som får leka med dem (barn behöver ju få leka).
O.s.a. genom att du med höger pekfinger 
trycker på här i nedanstående adresslista.

Vid protokollet
Bengt Pleijel 87+


ADRESSLISTA:
  1. SÅNGPOSTILLAN, årgång 3, Elfte söndagen efter Trefaldighet sid 367. Finns också på bibelskolan.com Tryck här.                                                                                
  2. PETRUS RECEPT i 1 Petr 2:23-25 hittar du på OAS 18 och OAS 19 i Bibelskolans OASER I ÖKNEN.                                           
  3. GALAFESTEN äger rum på vägsträcka 21, 22, 23 och 24 hos Daniel 5. Tryck här. Du behöver inte vara rädd för att gå dit, ty du är då I GUDS HÄNDER VAD SOM ÄN HÄNDER.                                                                               
  4. ÅH STIFTSGÅRD  kallar till Bön och inspirationsdag för Bohuslän den 27 september på Åh stiftsgård. Anmälan senast 15 september till eva.lindhusen@telia.com (tel 070-3012759 kvällstid) som sänder program.                                                             
  5. Bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för de snälla barnen utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Den finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook.




Skriva ut