onsdag 24 september 2014

Inför femtonde söndagen efter Trefaldighet

Det är en härlig söndag som nu ligger framför oss. Den väntar på att få förmedla himmelsk nystart i våra liv. Vi får lära oss att prioritera rätt. Temat är ETT ÄR NÖDVÄNDIGT! Sök först Guds rike. I Sångpostillan lär Han som är VÄGEN ut LLR-METODEN, till alla stressade människor, som är på väg mot den berömda väggen. Lugna dig och unna dig att få kika in bakom pärleporten. Du får se och höra hur Guds barn i alla åldrar där sjunger: Under sång och dans skall vi säga: Alla mina källor äro i dig (Psalt 87:7). Här hittar vi alternativet till ”djävulsdansen”, som somliga nu berättar om på TV. Det kan bli himmel i Xby, där du bor, om du vågar dröja inför bönen: LÅT DIN VILJA SKE I X-BY SÅ SOM I HIMLEN!
I dagens evangelium (Lukas 10:38-42) blir vi hembjudna till tre syskon – Marta, Maria och Lasaros. Jesus kommer också dit. Vi stämmer in i syskonens bordsbön: Glädjens Herre bjud till fest vid ditt bord idag. Gör envar till hedersgäst efter ditt behag. Vid denna måltid lär Jesus oss mycket, bl.a att upphöja varandra. Du är hedersgäst. Och han hjälper syskon att börja tycka om syskon. Vi får komma till honom med våra bekymmer och våra ”interpersonella relationsstörningar”.
När jag läste om Martas bekymmer påmindes jag om mitt hästintresse. Mina flickor ”blev med häst” i tonåren. Som en god far ville jag dela deras intresse. Jag köpte en ridhjälm. Av någon anledning kom den inte till användning. Inte förrän 1969, då den stora höststormen fällde ett hundratal träd på Åh Stiftsgård. Jag tog då på ridhjälmen, när jag gick ut för att beskåda förödelsen. Om något träd skulle falla på mig var det kanske bra att ha en ridhjälm ...
Mitt hästintresse tog sig andra uttryck. Det behövde inte en hjälm, utan en käpp. En KÄPPHÄST! Jag hade fått ”upprepningens nådegåva”, vilket betydde att jag ”tjötade” om samma tankar om och om igen. Lite tröttsamt, tyckte en del.
När jag såg ordet BEKYMMER, kom en sådan där käpphäst fram i många predikningar.
Mitt i ordet bekymmer finns bokstäverna K Y M. Slår man upp ordet ”kymigt” på google kommer man till ”slangopedia” som säger att det betyder att något är ”dåligt, illa, dumt, elakt, besvärligt”. Vad gör man när man får det kymigt i sitt liv? Före bokstäverna K Y M står bokstäverna B E. och efter står bokstäverna M E R. Alltså: BE MER, då du får det KYM-igt!

Det finns många bekymmer som kastar sig över oss i dessa dagar: Mellanösterns IS-kriser, Ebola-smittan, ungdomar som utsätts för näthat, människor omkring oss som mår dåligt. Stefan Löfven som har bekymmer med regeringsbildning. FN:s och EU:s krismöten. Våra egna problem med oss själva och våra familjer o.s.v. o.s.v.
Vad gör vi när allt detta bara sköljer över oss dagligen?
Vi känner hur vi går sönder inuti, när vi bombarderas av all nöd. Vi orkar inte ta in det. Världens nöd är tung och kvalfull. Det otäcka är att vi så lätt stänger av informationsflödet och blir LIK-giltiga. Det ligger ett lik i det ordet.
Finns det någon lösning? Det står i psalmen 102:1 att ”tung och kvalfull vilar hela världens nöd på Jesu hjärta”. Jesus kan. Men vi orkar inte. Psalmversen fortsätter: ”... och han kallar oss att dela denna bördas tyngd och smärta”. Vi får tillsammans med Jesus dela något land, några människor, några politiker, några journalister, några nödens barn

Tre recept:
BE – gör som Marta, tala med Jesus om det som tynger dig
SE – blunda inte. Se nöden tillsammans med Jesus. När nödbilderna fladdrar fram på TV-rutan skicka dem vidare till Jesus med hjälp av Jesusbönen: Herre, Jesus Kristus, förbarma dig över dem ...
GE – av din tid, engagera din fantasi, upptäck hur du kan använda ditt kontokort.
När du får BEKYMMER: BE – SE - GE MER!

Jag hörde en gång Göran Skytte som berättade att det efter ett föredrag, som han höll i en församling, kom fram ett äldre par som sa: Vi har bett för dig i fem år ... Vad kan inte bönen betyda?
Vilken journalist ber du för?
Vem adopterar Stefan Löfven som sitt bönebarn?
Har du bönesyskon att be tillsammans med?

Två och tre som möts inför dig kan få kraft att göra mer
än de många som ej lyssnar, ej blir stilla eller ber.
Genom kyrkans tysta förbön, buren fram i tålig tro,
andas världen, rörs mot enhet, läks dess djupa sår ihop (Sv ps 528:2).

Just nu måste vi be för Sverige. Stefan Löfven må bli mångas bönebarn. Vilka skall han ha till ministrar? Det är viktigt att han får rätt personer. Det är många som längtar efter att han ska ringa till dem. Själv undrar jag om han har hittat telefonnumret till mig (0522-206 63)?
Han vill ju gärna ha sådana som har erfarenhet av att vara minister. Själv har jag varit en sådan. I mitten av juni år 1956, kom jag som minister till Fjällbacka och var komminister där i över sju år. Några månader tidigare hade jag blivit vald till komminister där. På den tiden fick alla i församlingen avge sin röst. Vi var tre som sökte och jag fick senare, av en dam i Fjällbacka, veta varför de valde mig. Jo, den förste var för lång i predikstolen, den andre var för kort. Men Pleijel, han var lagom! Jag blev vald på min andra lysningsdag, den dag då vänner och släktingar uppvaktade med dukar och vaser mm. Jag fick Fjällbacka som bröllopsgåva. Annika och jag vigdes i Lidingö kyrka och åkte sedan på bröllopsresa till Fjällbacka. Bröllopsresan varade i sju år!
Det var en rik och spännande tid för oss. Där bodde ca 900 personer. På somrarna tillkom nollåttor och nolltreettor av vilka många bidrog till att gudstjänststatistiken gick upp. Ett år räknade vi att 16 procent gick i kyrkan. Alla barn gick och läste och de allra flesta var med i söndagsskolan. I alla fall på julfesten. Ja, det var liv och lust och kamp och glädje ...
Men så ser jag nu att TV ger fem serier om FJÄLLBACKAMORDEN. Vad har hänt där? Är det mina konfirmander (som nu nästan alla blivit folkpensionärer) som råkat så illa ut? Har dåtidens youngsters blivit nutidens gangsters? Har de glömt att jag sa att det var förbjudet att mörda? Och att vi skola frukta och älska Gud så att vi icke skada vår nästa till hans liv eller vålla honom lidande utan hjälpa och bistå honom i alla faror och levnadsbehov. Jag var nog rätt misslyckad som ”konfalärare”.
Men om nu Stefan vill ha mig som minister vill jag gottgöra det som jag försummade då. Jag har som sagt erfarenhet av att vara minister. Jag har skrivit en bok om ATT ÄLSKA SVERIGE TILLBAKA TILL GUD. Den kan duga som regeringsförklaring. Helst vill jag bli SKATTEMINISTER. Jag har nyckeln till ett SKATTEPARADIS! Nyckeln stavas med sex bokstäver: B I B E L N . Jag vill göra en skattefördelning till alla barn (inte bara de snälla). HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS bjuds varje vecka alla barn i alla åldrar, för att ”de skola påminnas om Guds godhets rikedom” (se Sv Ps 199:1-2).
Och lönen? Jag begär inte så mycket. Bara så det räcker att köpa Åh Stiftsgård av Göteborgs stift. Då kan Åh få fortsätta att vara det grönområde där barn i alla åldrar får hjälp att växa och mogna, bli läkta och befriade, rotfasta och trofasta och med Lina sjunga sången
Tag mig då, Herre, upp till ditt barn,
Lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för dig,
glad i din kärlek, offrande mig (Sv Ps 45:3).

Med värmande hälsning

Bengt Pleijel 87+




SKATTER UR SKATTEPARADISET:
1. Dagens text från Lukas 10:38-42 finns i SÅNGPOSTILLAN, årgång 3, femtonde söndagen efter Trefaldighet, sid 395. Finns även på bibelskolan.com. Tryck här

2. ATT ÄLSKA SVERIGE TILLBAKA TILL GUD – Paulus brev till svenskarna med kopia till Rom omkr år 57 e Kr. Finns att köpa på GAudete förlag, tel 042 / 37 48 10. Denna bok är föreslagen att ligga till grund för nästa regeringsförklaring. Tryck här så kommer du till GAudete.

3. Bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för de snälla barnen, som utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Sprid ryktet om och skvätt skatter från denna blogg. Den finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook.




Skriva ut