onsdag 3 september 2014

Inför tolfte söndagen efter Trefaldighet

Herren är trofast i allt han säger
och kärleksfull i allt han gör.

Det står så i dagens Psaltarpsalm (Psalt.145:13b-18, Fb). Vers 13b finns inte i äldre biblar. Mormor och farfar kunde inte läsa det. Det har legat gömt i gamla handskrifter som man hittat i vår tid. Kanske man kan se detta ord som den helige Andes specialgåva just till vår tids människor. Du får det nu som veckans ”by-heart ord”. Stoppa ned det i hjärtat. Vattna det med bön. Och upptäck vad det kan betyda att Herren är trofast i allt han säger och kärleksfull i allt han gör. Vi behöver hjälpa varandra att hitta TROFASTHETEN i denna TROLÖSHETENS tid.
På facebook har jag lärt mig ett nytt ord: STAYER. Det är en person som står fast, och står kvar även när det stormar och bråkar omkring honom. Det är en som inte rusar hit och dit, och följer med strömmen, och kramar trender, och vimsar runt i modets karusellsnurr.
Vi behöver hjälpa varandra att hitta förankringen i Herren. Han är en verklig STAYER. Då allting annat sviker och bedrar, du ende, trogne tröstare bliv kvar (Sv Ps 189:1). Han hjälper oss att BLI TROFASTA och ROTFASTA genom att låta hans ordfrön bäddas ned i vårt inre kärleksrum och där vattnas med bön. Du som var till döden trofast, fostra oss att bliva STAYERS (jfr Sv Ps 581:4).
Om detta talar också Psaltaren 118:8 - Det är bättre att ta sin tillflykt till Herren än att lita på människor. Psaltaren 118 står mellan Bibelns kortaste och Bibelns längsta psaltarpsalm. Och Psaltaren 118 vers 8 står precis mitt i Bibeln. Före Psaltaren 118 finns 594 kapitel. Efter Psaltaren 118 finns 594 kapitel. 594+594 blir 1188. Psalt 118:8, som står mitt i Bibeln, vill landa i vårt livs centrum och göra oss till STAYERS hos Herren.
Vi behöver detta för att hitta och bevara vår frihet. FRIHETEN I KRISTUS – det är temat för denna söndag. När Gud skapade oss, gav han oss en fri vilja. I Edens lustgård fick vi äta fritt av alla träd med många fina frukter. "Ät vad ni vill", säger Herren Gud. "Smaska i er. Njut. Ät fritt, ta för er. Jag har inte många regler för min trädgård. Det mesta är FÅR-BUD. Ni får äta och ni får ha trevligt. Jag har bara ett FÖR-BUD. Av kunskapens träd på gott och ont, får ni inte äta.
Vi undrar varför? Det är inte så att Gud inte vill att vi skall ha kunskap. Men Han vill själv räcka kunskapens frukt åt oss. Först ger Han oss kunskap om det som är gott, det som är riktigt och vackert och fint och nyttigt. Sedan ger han oss kunskap om det som är ont, hur allt kan gå fel och hur vi snubblar in i olyckor och bedrövelser.
Detta gör Gud för att vi skall lära oss att välja. Han vill att vi skall likna honom. ”Ni skall ha fri vilja precis som jag. Ni får välja mellan att säga ja till mig och vara lydiga mot mina bud och att säga nej till mig och strunta i vad jag säger. När ni lyder mig får ni ta emot Livets krafter. Men när ni är olydiga mot mina bud möter ni Dödens krafter". Ja, det är Herrens budskap till oss.
Vad hände? Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga ”ja” till Gud och säga ”nej”. Ja, vi ville verkligen denna frihet, där vi är oss själva ... som ej är tomhet men en rymd av drömmar ...
OCH ÄNDÅ ... är det murar oss emellan och genom gallret ser vi på varann. Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar. Vår fångdräkt är vårt eget knutna jag (Sv Ps 289).
Kan du känna igen dig själv? Rädd, ängslig, fångad av så mycket. Vi fick en fri vilja. Men problemet med den fria viljan är att den blev så bunden! Vad ska folk säga? Vad ska kamraterna, kollegerna, kyrkfolket, grannarna säga. Vad är det för krafter som styr mig?
År 1977 satt Inger Johnsson och jag i prästgården på Åh och skrev psalmen ”Jesus jag dig älskar, du som älskar mig” (Sv Ps 359). År 1986 var det kyrkomöte, där man antog en ny psalmbok. Det var förslag på att man skulle ta med vår psalm i den. Mitt under utskottsförhandlingarna fick jag telefonsamtal från kyrkomötet där man sa att man vill ta med denna psalm. Utom vers 2!

Jesus, jag dig prisar, du som räddar mig.
Jag går fri från Synden när jag går med dig.

Varför ville man inte ta med den versen? Jo, sa man, den förkunnade en syndfrihetslära, påverkad av Livets ord. De ringde mitt under min middagsslummer. Jag blev både omtumlad och stolt – ödmjukt stolt! Tänk att jag skulle få komma med i psalmbokens författarregister. Tillsammans med Wallin, Frostensson och grevinnan Ludämilie Elisabeth av Schwarzburg-Rudolfstadt. Hon vill gärna umgås med dig också. Adress: Sv Ps 554. Så jag gick med på att den versen fick strykas.
Men jag var inte påverkad av Livets ord, utan av Anders Nygren. Han var biskop i Lund och ordförande i Lutherska världsförbundet. En god lutheran med andra ord. Jag köpte hans kommentar till Romarbrevet 1949. Många understrykningar visar att jag läst den noga. Där finns fyra kapitel som handlar om att en kristen människa är FRI FRÅN VREDEN (kap 59) FRI FRÅN SYNDEN (kap 6) FRI FRÅN LAGEN (kap 7) FRI FRÅN DÖDEN (kap 8).
Jag går fri från Synden när Jesus är min Herre. Men jag är inte syndfri! Min kropp smutsar ner sig dagligen och behöver tvål och vatten varje dag, för att inte bli odräglig för människor omkring mig. Dagligen syndar jag också med tankar, ord och gärningar. Jag sprider dödsfarlig smitta omkring mig. Synden är en makt som sätter handfängsel på mig, torterar mitt samvete, och förtrycker och förslavar mig. (Joh 8:34). Människor omkring mig får det svårt om jag inte hittar förlåtelsens lösning och rening.
Men detta är det fantastiska att Jesus går in på världens slavmarknad och friköper slavarna (Gal 4:4-7). Jesus förkunnar frihet för de fångna (Luk 4:18). Förlåtelsens ord kallas på kyrkans språk för DEN TRÖSTERIKA AVLÖSNINGEN. Lyssna noga till det ordet. Det händer något med dig, när det uttalas. Du löses från det som binder dig. Bojorna faller av. I din förlåtelse vår frihet är (289:4).
Du blir fri och räddad från alla herrar (och damer) och makter och människor som fångat dig, förtryckt dig. Jesus, den störste av alla sophämtare, lyfter av och bär bort alla synder, när du ger dem till honom. Du blir fri och räddad från dig själv och från högmod och lågmod som gör att du blir sittande och suckande, full av självömkan med sura tankar, förakt och jämförelse.

I dagens evangelium tas frågan om vilodagen upp. Den dagen misshandlades förr av tunga regler. Den misshandlas också idag av krav och måste och borde och hinna med ... Vi behöver upptäcka vilodagen! Och helga den.
Om vi ilar och kilar alla dagar, går vi i VÄGGEN.
Om vi vilar hos Herren som är trofast i allt han säger och kärleksfull i allt han gör, då hittar vi Honom som är VÄGEN. Tillsammans med VÄGENS FOLK får vi upptäcka hur saligt det är att få vandra ...
När du på söndag går till kyrkan, går du dit med andra underliga och knepiga människor. Vi går dit därför att vi vet att vi inte klarar detta krångliga liv utan himmelsk beröring. I gudstjänsten får vi lägga av oss både syndigheter och stöddigheter, alla krav och måsten och säga nej till alla stressdemoner... När vi lyssnar in Herrens kärleksord till oss händer något med oss. Vi förnyas, fördjupas, förvandlas förändras, förankras! Vi får en ny syn på varandra. Vi får se på varandra med Herrens möjligheter. Underliga blir underbara. Knepiga bli möjliga helgon. Och jag själv blir inte längre så besvärlig för mig själv. Jag börjar gnola på frihetssånger. T.ex. den som Lina Sandell så enkelt och friskt uttrycker denna söndags gåva till oss:

... frälst genom honom, lycklig och fri
vill jag hans egen evigt nu bli ... (Sv Ps 45:2).

Ja, låt oss tacka och lova HERREN!
Ty Herren är trofast i allt han säger och kärleksfull i allt han gör.

Bengt Pleijel 87+


MÖTESPLATSER:
  1. SÅNGPOSTILLAN, årgång 3, tolfte söndagen efter Trefaldighet, sid 374. Finns även på bibelskolan.com. Tryck här
  2. Tredje budet – bibelskolan.com / Bengts återvändsgränd/ adresslista 4 / Nyfikenhetsvandring 67. Den handlar om ATT BLI SÖNDAGSKRISTEN. Tryck här.
  3. Anders Nygrens romarbrevskommentar, som jag nämnde, går nog inte att få tag i. Men jag kan rekommendera en annan som jag läst och som gett mig mycket. Den heter ”Att älska Sverige tillbaka till Gud. Paulus brev till svenskarna med kopia till Rom omkring år 57 e Kr”. Om du inte har den kan du få den för en ringa penning på GAudete förlag. Tryck här så hamnar du där.
  4. ÅH STIFTSGÅRD, som kallar till Bön och inspirationsdag för Bohuslän den 27 september på Åh stiftsgård. Anmälan senast 15 september till eva.lindhusen@telia.com (tel 070-3012759 kvällstid) som sänder program.
  5. Bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för de snälla barnen utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Den finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook. Du får gärna skvätta detta godis omkring dig. Det är gratis. Av nåd.




Skriva ut