onsdag 15 oktober 2014

i
Inför artonde söndagen efter Trefaldighet.

Denna söndag bjuder oss på FYRA SENSATIONER. De ligger hos Matteus 13:44-46 och väntar på att få överraska oss.

SENSATION 1.
Två personer kommer emot oss. Först arbetaren som går och hackar i jorden. Trött, sliten, besviken. Livet är meningslöst. Enformigt. Tråkigt. Han väntar sig ingenting. Sedan kommer den hagalne turisten. Han reser och rusar omkring. Basarkvarteren i Mellanöstern. Supermarket. Ica. Domus. Magnum. Torp. Ostboden i Ulvesund. Hans ögon letar, spanar ... Var finns den, lyckopärlan? Han väntar, reser vidare, rusar, letar, spanar ...

Och så plötsligt händer det:
Den smutsiga stenen i marken var en GULDKLIMP! I basarens skräpbord glimmar den till: PÄRLAN!
Fantastiskt. 50 miljoner i arbetsfri inkomst. Lyckan kommer ...
Händelsen uppmärksammas. Aktuellt ger rapport. Stora rubriker i GP, DN och Bohusläningen. Vilken sensation!!!

SENSATION 2:
En tredje person kommer in på scenen. Det är han som först berättar om vad som hänt. Jesus heter han. ”Ni glömde att jag berättade om himmelriket”, säger han. Han stör oss. Lyckan går ... Var det bara det där religiösa? Och vi fortsätter att hacka oss fram och tråkar runt i lyckokaruseller.
Men då dyker det upp en massa människor. De ropar: Stoppa karusellen! Sluta fasta, börja festa! Och så börjar de berätta.

Först kommer Paulus. ”Jag hör till dem som plötsligt hittade SKATTEN ... PÄRLAN. Livet blev en fest för mig”, säger han. ”Jag vann högsta vinsten. Jag hittade Jesu ANNORLUNDALIV! Allt mitt skryt var bara skräp. Jag drabbades av himmelsk kärlek. Jag skrev om det i mitt brev till Filippi (3:7-16)”.

Sedan kommer triogruppen Gerhardt, Wirsén och Eklund. De sjunger om en skatt de funnit: Förmer än jordens lust och prakt, dess ära rikedom och makt är skatten som jag funnit. Min skatt är du, o Jesu god ... (Sv Ps 439:6).

Efter dem hör vi hur kyrkoherde Evers från Norrköping sjunger duett med Britt G. Hallqvist om att det finns många pärlor i världen. Men, säger de: en allena dock den rena pärlan utan like är. Och de syftar på Jesus. (se Sv Ps 583).

Till sist kommer också Bengt Pleijel, den gamle mannen från Ljungskile. Han har inget eget att komma med. Han bara säger: Jag instämmer helt med de föregående talarna.

Men denna ”sensation 2” får inga rubriker i Bohusläningen. Aktuellt har ingen rapport att ge. Allt fortsätter som förut. Magdalena Andersson letar efter vinster och skatter som kan förhindra att välfärden inte hamnar i ofärd. Vi kan räkna med att hon kommer att uppskatta oss.

SENSATION 3.
Nu kommer plötsligt en osynlig person in på scenen. Man kallar honom DEN HELIGE ANDE. Ingen ser honom men han ser alla. Han talar aldrig om sig själv. Men han berättar gärna om Jesus. Han avslöjar för oss att Jesus gör precis det som jordbrukaren och pärl-letaren gör: Jesus letar efter skatten, pärlan. Han stiger ner i vår skuld och vårt lidandes djup, letar rätt på oss och älskar oss tillbaka till Gud. Och skatten som han letar efter – det är DU! Och pärlan – det är DU!

Du ligger där gömd och bortglömd i jordens lervälling, ensam och övergiven i basarens skräpkammare. Jesus letar, spanar. Han frågar som Gud i 1 Mos 3:9 frågar Adam: Var är du? Och han säger som brudgummen i Höga Visan 2:14: Du min duva i bergsklyftan, i klipp-väggens gömsle, låt mig se ditt ansikte, låt mig höra din röst, ty din röst är så ljuv, och ditt ansikte är så vackert. När Jesus hittar dig säger han: Du är så dyrbar i mina ögon, så högt aktad och så älskad av mig (Jesaja 43:4). Du är guldklimpen! Du är pärlan!

Du vet väl om att du är värdefull? Vet du det? Alla talar om människans värde. Några sjunger om det. Livet vore outhärdligt om detta inte var sant.

Men vet du varför du är värdefull att Jesus lämnar sin tron av kristall och kommer ned i nöden, smärtan, smutsen och övergivenheten för att leta efter just dig? Jesus vet det. Jesus vet att du är Faderns geniala uppfinning. Jesus vet att du är Faderns gåva till Jesus. De var dina och du gav dem åt mig, säger Jesus (Joh 17:6) och han tänker då på oss. Kan du se dig själv som en present, som Fadern i himlen gett åt Jesus? Och kan du ana hur mycket Jesus måste ha längtat efter att få rå om dig? Genom dopet och tron hittar du själv hur fantastisk du är. Guds barn! Jesu bror! Medarvinge till Jesus (Gal 3:26-29). Himmelrik redan nu!

Du vet väl om att du är värdefull? Du är guldklimpen som Jesus, jordbruksarbetaren, hittar i jordmyllan. Ett gram guld är värt 278 kr. Jag väger 82 kg. Det blir 22.878.000 kr. Ja, jag vet om att jag är värdefull, VIKTIG här och nu. 22 miljoner skattefri inkomst. Jag är oskattbar. Och du också. Vi går omkring som levande skatteparadis. Vilken sensation!

SENSATION 4
Jag fick en fråga för en tid sedan: ”Behövs omvändelse när alla säger att jag duger som jag är?” Jag skrev ned svaret. Det står bland BENGTS VISDOMSPÄRLOR som du kan läsa här.
Där får du veta att du är både ”under-bra”, men också lite ”underlig”.
Du får veta att det finns tjuvar som vill tjuva guldklimpar. Makter som lurar bakom knuten och vill lura dig. Visst är det underligt att du som är så under-bra går på detta lur. Läs det. Om du vågar!

Omvändelse är viktig. Daglig omvändelse, som daglig färskvara!
Det behövs eftersom vi så gärna snurrar runt och vänder ryggen åt vår himmelske Far. Vad är det för makter och krafter som då styr oss? ”Kan själv-makten”?! Det finns fler ...

Vår käre himmelske Fader uppmanar dig gång på gång i sitt ord att vända om. Han vet vad som händer om onda makter börjar styra, förblinda och förvirra dig. I Fars ögon är du värdefull, viktig och älskad för din egen skull.
Han har dig kär precis som han älskade Marta, Maria och Lasaros. Han var glad i dem, står det i den norska översättningen (se Joh 11:3,5). Smaka på det: Jesus är glad i dig! Är inte det en SENSATION?

Han älskar dig därför att han vet att du behöver så mycket kärlek. Du hittar det, när du vänder om till honom. Du ser hans ögon, du hör hans röst, du märker hur hans händer drar dig närmare honom, du hör pulsslagen från hans fadershjärta: För dig! För dig! Han vill ta hand om dig. Du är så dyrbar för honom. Ja, men han vill inte att du ska förbli en klumpig guldklimp. Han vill göra något riktigt av ditt liv. Vad vill han göra? De två personerna i dagens text – jordbrukaren och pärlletaren – kan berätta. 

Jordbrukaren kommer först:
Du skall bli ORDBRUKARE!
Du får uppdraget att bruka, bevara och vårda orden (jfr 1 Mos 2:15). Du får stoppa in Bibelns ordfrön i hjärtats mylla och vattna dem med bön. Och sedan vara nyfiken på vad som händer. Ge dig tid att lyssna i tro, säger denna söndag. Gör det och du kommer att häpna! Och bli miljoner gånger mer än lycklig. Du blir salig. Ty saliga de som hör Guds ord och tar vara på det!

Pärlletaren kommer med detta uppdrag:
Du skall bli PÄRLLETARE!
Du får uppdraget att gå ut och leta rätt på pärlor som smutsat ned sig i världens geggamoja. Människor som gömmer sig för Far och gömmer sig för människor. Du får samla ihop dem och gå med dem till Far: Se här är jag och barnen som du har givit mig (Hebr 2:13).

Jag läste i en bok jag skrivit själv: ”Man får sällan roligt när man vill ha roligt. Endast då man gör det roligt för någon annan” (Innersidan sid 72). De stora ögonblicken i ditt liv var då du fick någon liten tillknycklad ”guldklimp” att räta på ryggen, resa sig och tycka att livet ändå var värt att leva.
Och vad var det, om inte en sensation?

Med många varma från mig – ordbrukare och pärlletare emeritus, som fortfarande håller i gång och brukar och letar och är nyfiken

Bengt Pleijel 87+

SKATTER OCH PÄRLOR
som väntar på att bli upptäckta av dig...

finns i dagens text från Matteus 13:44-46. Den kan man gå upptäcktsfärd i med hjälp av SÅNGPOSTILLAN, årgång 3, artonde söndagen efter Trefaldighet, sid 417. Finns även på bibelskolan.com. Tryck här.

finns i BENGTS VISDOMSPÄRLOR som du hittar på adress bibelskolan.com/ Bengts återvändsgränd/ adresslista 8/ behövs omvändelse ... Sitter du nu vid datorn så tryck här då hamnar du där.

finns i bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för de snälla barnen, som utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Sprid ryktet om, och skvätt skatter och pärlor från denna blogg. Den finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook.

Skriva ut