onsdag 26 november 2014

 inför första söndagen i Advent

GOTT NYTT ÅR
kan vi säga till varandra på första Advent. Kyrkan är alternativrörelsen, som alltid är en månad före. Kyrkan säger gott nytt år innan julstressen får oss att gå sönder och julmaten gjort oss alldeles för ”viktiga” och tomtens snällhetskrav får oss att känna oss helmisslyckade.

Den stora LYCKAN är inte att vara ständigt uppkopplad på mobil och TV och Media.
Den stora LYCKAN är inte att alltid vara sökt och efterfrågad och betydelsefull.
Den stora LYCKAN är inte att vara störst, bäst och vackrast.
Den stora LYCKAN är inte att få dansa med i INNE-svängen.
Den stora LYCKAN är inte att få busa runt med troll och tomtar som slår sönder glas.

Kyrkan är det himmelska ELBOLAGET. EL är i hebreiskan ett namn på Gud. Från honom kommer ljus och kraft och fest. Det finns änglar och människor både i Bibeln och i vår tid som kan hjälpa oss med UPPKOPPLINGEN. Sådana är GabriEL, MikaEL, NatanaEL, PleijEL ...
Just nu ringde en man från ett elbolag och erbjöd mig Sveriges billigaste el. Jag nappade inte på det, eftersom jag redan var inkopplad på ett bolag som gav gratis el. Gratis – av nåd!

På söndag är det första söndagen i Advent. Ett nytt kyrkoår börjar. Det betyder ALLT ÄR MÖJLIGT: nystart, kontakt med el-människor, som kan berätta om hur man blir uppkopplad på det himmelska EL-bolaget. Vi får upptäcka att framtiden har fått ett ansikte. Vi möter honom som vänder sitt ansikte till oss och säger: ”Var inte rädd, följ mig, jag ger dig min frid”.

I dagens första text (Sakarja 9:9-10) möter vi SAKARJA. Profet är han. Och mycket gammal, 2.500+. Folkpensionär många gånger om. Vilken krutgubbe! Han sänder ett profetiskt framtidfoto på en kung som kommer ridande in i Jerusalem och säger att han har ett budskap just till dig. Överheten anhåller om visit hos undersåten: Se, din konung kommer till DIG!!
Fotot togs ca 520 f Kr. En märklig kung. Så helt annorlunda än andra härskare. Vi sjunger om honom i adventspsalmerna: Ej kommer han med härar och ej med ståt och prakt (Ps 103:4). Nej, han kommer i ringhet. En åsna honom bär som fridens furste är (Ps 104:2). Han kommer med fred, men han måste tydligen slåss för freden ty ondskan han förfärar i all dess stolta makt (Ps 103:4). Han förintar stridsvagnar och bomber och vapen, ja t.o.m. döden kan han tvinga (Ps 103:4).

Bland dem vi möter på söndag är också PAULUS. Han talar i episteln från Romarbrevet 13:11-14 också om samma person som Sakarja. Paulus berättar om ett nytt liv som vi kan få av honom. Och han ger oss dessa råd: Sluta med att leka maskerad. Sluta leka låtsaslek med smutsmörka krafter. Sluta pjåska med dig själv. Ikläd er Herren Kristus! Han ger dig kläder med himmelsk design. Låt honom komma dig lika nära som kläderna på din kropp.

På söndag möter vi också ÅSNAN. (Matteus 21:1-9).
Kan åsnan ha något att lära oss? Åsnan anses ju lite ”bakom”. Vi som levde förr i världen kommer ihåg annonsen där en åsna yttrade sig; ”Alla använder Karlssons klister utom jag, för jag är en åsna”. Vi vill inte gärna bli liknade vid djur. Jesus kallar oss för får. Men vem vill vara fåraktig? Mycket hellre vill vi bli liknade vid det stora, starka och farliga lejonet. Eller varför inte en ”tigrinna” (det kan ju numera både män och kvinnor vara eftersom han och hon har blivit hen). Att bli kallad apa är inte heller så roligt. Det finns släktingar vi inte vill kännas vid.
Men åsna? Ja, varför inte ... åsnan fick den fina uppgiften att bära ut Jesus till människor i Jerusalem. Kunde Jesus använda en åsna då, så kanske ....

Ylva Eggehorn var tydligen med då Jesus red in i Jerusalem. Hon ger följande skildring av vad som hände:

Det var en gång en åsna, jag säger inte vem,
som stod och smått funderade vid dörren till sitt hem:
då kom det två figurer och ledde honom bort,
den ena ganska lång och smal, den andra tjock och kort,
för någon ville rida på åsnans smala rygg.
Han satte sig på henne och hon var glad och trygg,
men när dom kom till staden det blev ett väldigt liv, 
för folk sprang ut på vägarna med stora långa kliv,
och ropade och hurrade och sjöng och hade sej
och åsnan börja kråma sig och tänkte: se på mej,
dom lägger fina tyger och kvistar för min fot,
och bugar sig och ber att jag ska äran ta emot,
det var väl det jag trodde och det jag väntat på,
att någon skulle upptäcka min glans till slut ändå,
jag antar det är borgmästarn som ordnat till det här,
jag får väl låtsas häpen över allt deras besvär,
så omtänksamt av honom som satte sig därbak
att vilja ställa upp och göra PR för min sak…

Det var en gång en åsna, jag säger inte vem,
som trött och lycklig återvände sedan till sitt hem,
och hörde några rop och skrik och sedan blev det tyst
det var om nån förbrytare som Judas hade kysst
men åsnan ställde sig och sov med huvudet på sne - för hon var trött.
Det blir man när man just har gjort succé…


På första söndagen i Advent tänder vi det första adventsljuset och sjunger Hosianna, välsignad vare han som kommer till oss detta ny kyrkoår.


När vi gör så kan det hända att det går upp ett ljus i oss. AHA! Ja, så är det ....
Den stora LYCKAN miljondubblas och vi möter DEN STORA SALIGHETEN.

       Den stora SALIGHETEN är att vara ständigt uppkopplad på himmelskt EL.
Den stora SALIGHETEN är att få lägga av stöddighet och syndighet och bli som barn.
Den stora SALIGHETEN är att veta att det finns ett hjärta i tillvaron som slår för mig.
Den stora SALIGHETEN är att få leka med änglar och dansa med helgon.
Den stora SALIGHETEN är att få bära ut Jesus till folk som gråter i mörkret.
Den stora SALIGHETEN är att få veta att den jag tror på tror på mig.


De små på barnavis, skall sjunga Herrens pris,
och folkets hela skara skall glad och frälsad svara:
HOSIANNA, PRIS OCH ÄRA! VÅR KONUNG ÄR NU NÄRA. Sv ps 104:7

GOTT NYTT ÅR
där vi hittar många värmeljus i mörkerkylan
önskar

Bengt Pleijel 87+

ADVENTSLJUS tänds
... i din församlingskyrka på söndag klockan ...

... i SÅNGPOSTILLAN årgång 1 första söndagen i Advent, sid 9 finns på www.bibelskolan.com tryck här

      Boken finns att köpa på GAudete förlag, tryck här


HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS som utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Bloggen finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook.


Skriva ut