onsdag 12 november 2014

Inför söndagen före Domssöndagen.

Kära godissugna bloggläsare!
Det ser inte ut att bli någon blogg den här veckan. Jag har tänkt och bett och fastat mellan alla måltider, men det ville sig inte ... Precis som SJ har problem med järnvägen, har jag det med hjärnvägen.
Det började så bra. Jag gnolade på en gammal gospel:

Get on board, little children....
”The gospel train”, tåget som för till den himmelska staden, är på väg in på vår station. Vi ser hur det kommer. Det ångar och tuffar och visslar ...
Vi hör hur någon ropar: Stig på! Sista resan det är. SJ skall lägga ned. Idag är resan gratis (av nåd). En himmelrik man bjuder. Men några tvekar. Dröjer på steget ...
Get on board, little children. For there´s room for many more.

Ja, så skrev jag, men sen blev det kortslutning. Tågstopp!
Jag tror jag börjar bli gammal.
Jag tyckte att det skulle vara en bra uppmaning nu när Kyrkoåret går mot sitt slut.
Om jag bara inte varit så trött, hade jag tänkt att berätta om konduktören. Ordet betyder ”sammanförare”. Han har samma yrke som den helige Ande! Konduktören, den helige Ande, för samman ressällskapet i världshistoriens största intresseorganisation: DE HELIGAS SAMFUND.
Jag hade också tänkt berätta om hur besvärligt konduktören hade det med ressällskapet. En del var ju så smutsiga, luktade illa och spred dålig andedräkt och var jobbiga mot de andra. De behövde ledas till SYNDERNAS FÖRLÅTELSE.
Andra var slöa och halvsov och hörde inte på när konduktören berättade om hur målet härligt lyser och om hur änglar och helgon längtar efter att få bjuda upp till dans. De satt där som döda. Jag skulle också berättat om det, och om hur konduktören tog fram den gamla kyrkstöten, stötte till dem och ropade: Vakna upp du som sover och stå upp från de döda så skall Kristus lysa över dig (Ef 5:14). Och jag skulle berättat om vilken väldig uppståndelse det blev – DE DÖDAS UPPSTÅNDELSE.
Konduktören ville också berätta om målet – EVIGT LIV. Han skulle citera Paulus: Vårt hemland är himlen. Och där skulle också jag, om jag orkat, talat om hur jag stannat till vid det ordet. Och grubblat. För Paulus säger ju där att himlen inte är slutmålet. Det är inte vi som skall komma från jorden till himlen. Det är Jesus som skall komma från himlen till oss på jorden. Han skriver i dagens epistel (Fil 3:20-4:1): vårt hemland är himlen och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, Herren Jesus Kristus. Vår hemadress är I KRISTUS. När vi dör i tron på honom tar han oss in i sig. Just nu är han på Faderns högra sida. Men han är inte för alltid där. Vi väntar honom tillbaka hit. Han är IGENKOMMANDE för att upprätta sitt rike – nya himlar och en ny jord!
Ja, om detta hade jag tänkt att skriva om det inte sa stopp i ”tänket”. Nu vill jag i stället bara hänvisa till några intressanta personer som du kan få träffa i dagens evangelium från Lukas 17:20-30. Du träffar dina gamla vänner fariseerna och får diskutera med dem om Guds rike. Du träffar Lot, Abrahams brorson, som gick ut ur syndens Sodom. Fru Lot träffar du inte. Men det lär finnas en staty av henne, en saltstod, utanför Sodom. I dagens evangelium träffar du också den gamle gubben Noa, hedersmannen, som gick in i räddningsbåten, som han byggt på torra land. Den ene gick ut och den andre gick in. Om det hade jag skrivit, om jag orkat.
En sak till skulle jag skrivit om, och det är det som står i GT-texten från Amos 8:9-12. Det kommer en tid, skriver Amos, då man skall hungra efter Guds ord och fara kors och tvärs för att leta efter det, men man skall inte finna det.
Den tiden är inte just nu. Än gäller löftet att den som söker han finner. Jag vet var du skall finna det. Sångpostillan, årgång 1, som vi skall börja med på 1 Advent, finns ännu kvar på GAudete förlag. Men skynda! Get on board, little children. For there´s books for many more, uppmanar
Bengt Pleijel 87+

   RESEKOST  finns på bibelskolan.com
Sångpostillan årgång 3, söndagen före Domssöndagen, sid 470. tryck här

Nyfikenvandring 58 berättar om hur kyrkans folk lever i FÖRLÅTELSE, tryck här

Nyfikenvandring 59 berättar om hur kyrkans folk lever i UPPSTÅNDELSENS KRAFT, tryck här

Nyfikenvandring 60 berättar om hur kyrkans folk lever HIMMEL PÅ JORDEN, tryck här

GAudete förlag säljer Sångpostillan årg 1, tryck här


Bloggen HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS inte bara för de snälla barnen, utkommer inför varje söndag om Gud vill, orken orkar och datorn inte gått sönder. Bloggen finns på adress bengtpleijel.blogspot.se eller på facebook. Varje vecka inbjuds du på en spännande vandring som handlar om din egen omformning. Vad månde väl bliva av DIG!




Skriva ut