tisdag 21 april 2015

Inför fjärde söndagen i Påsktiden

Välkommen på upptäcktsvandring i söndagen JUBILATE. På den gamla goda tiden – den som inträffade förr i världen - inleddes gudstjänsten med ord från Psaltaren 66:1 Jubiláte Deo omnis terra = höj jubel till Herren alla länder. Nu är temat ”Vägen till Livet”. Vi är Vägens folk, som tillsammans med Honom som är VÄGEN går sjungande och jublande genom fagra riken på jorden.
Vi har ju samma budskap i Taizé-sången ”Sjung lovsång alla länder”. Jag har haft lite svårt med den texten. Det är en bra text, men problemet var att länderna aldrig lydde mig. Därför ändrade jag texten till: ”Sjung lovsång du mitt hjärta och prisa Herrens namn”. Jag lärde mig det av David, kungen. Han kunde både sucka, klaga och gnälla. Men en gång han blev tydligen så trött på gnället att han talade strängt till sig själv: ”Sluta stöna, David!” Och så gav han sin inre människa ett bättre förslag: Lova Herren, min själ, och förgät ej vad gott han har gjort (Psaltaren 103:2, Bibel 1917. Bibel 2000 översätter: minns allt det goda han gör).
Alltså: ska vi få världen att sjunga lovsånger måste vi börja med oss själva. Om påskbudskapet om Jesu seger över döden och allt djävulskap fått landa i oss, kan alla länder landa i Jubilate.
Nu går vi på glädjeupptäcktsvandring genom söndagens tre texter:

GT-TEXTEN Jesaja 54:7-10 - DEN DOLDE GUDEN – ÄLSKAR DIG!
Detta är budskapet i första och sista versen
Jesaja sjöng i kap 53 sången om Herrens lidande tjänare Jesus. I kap 54 berättar han om vad frukten blir: glädje, upprättelse, fridsförbund. men innan frukten kommer händer något i det fördolda. Jesus berättar: Jag dolde mitt ansikte, säger Han. Men det varade ett litet ögonblick, en kort tid. Efter Jesu död på korset dolde han sig i tre dagar. Men, JUBILATE, Jesus uppstod och lever!!!
När Herrens lidande tjänare Jesus kommer tillbaka, ägnar han sig åt att kalla och utbilda tjänare, med uppgift att lida fram livet från Gud till människor idag. Till dem hör vi, som läser detta. Han kallar oss inte att spela herrar. Det kan vi av oss själva. Men dem han kallar gör han skickliga att bli tjänare. Det är Paulus som berättar om det i 2 Kor 3:4-6. Vi blir tjänare åt ett nytt förbund. I det förbundet umgås Herren förtroligt med dem som fruktar honom (Psalt. 25:14-15 Fb). I de förtroliga samtalen berättar han för oss om att Han och vi hör ihop, förbundna med varandra genom dopet och tron.
Han berättar också att han i denna tjänarprocess har två redskap: BOKSTAVEN och ANDEN. Bokstaven dödar men Anden gör levande. Jesus är mycket intresserad av Bokstaven. Läs Matteus 5:17-18. Inte en enda bokstav, inte minsta prick är oväsentlig. På grekiska står det jota. Inte ett jota skall bort. Bokstäver tillsammans bildar ord. De blir bärare av ett himmelskt budskap.

Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning 
(2 Tim 3:16-17 Fb).

Bibelns ord är laddade med himmelskt El. Inne i ordet väntar glädjerikedomar och tröstkrafter. Bibelns ord är som frö, programmerade med rötter, stjälk, blad, blommor, frukt. Inne i skalet finns den goda nöten. Inne i bokstaven har den helige Ande spännande rikedomar.
För att hitta detta behöver BOKSTAVEN och ANDEN arbeta tillsammans. Bokstaven är inte död. Den är full av kraft. Bokstaven dödar. Man kan se bokstaven som Lagen, som avslöjar och dödar stöddighet och syndighet. Bokstaven ”lyfter oss ur tröga vanor, krossar vårt skal av värdighet och blyghet, löser oss från jaget ...” (Sv Ps 288:2). Den befriar oss från det som gör att människor omkring oss inte mår bra i vår närhet.
Bokstaven krossar skalet, för att Anden ska kunna komma in i oss och ge liv. Om bokstaven arbetar ensam ser jag bara orden, men hittar inte dess kraft. Det blir bara åsikter och kravtankar som tröttar. Jag ser skalet men inte kraften. Jag ser kokosnöten men kommer inte åt skatten. ”Far, jag kan inte få upp min kokosnöt” sjöng Povel Ramel. Men det Povel inte kan och pappa inte kan, det kan Anden. Men när Anden samarbetar med Bokstaven händer det mycket spännande. När Bokstaven krossar skalet öppnar Anden ordet och ger ljus och förstånd åt enkla människor (Psalt. 119:130). Ja, ”giv ljus och Ande med ditt ord så att dess kraft må bliva spord”.
Här rör vi vid något mycket viktigt, ömtåligt och känsligt för svensk kristenhet idag. Sysslar och pysslar vi bara vid yttersidan? Vart har den helige Ande tagit vägen? Vi har inte ens hört att det finns en helig Ande (Apg 19:2). ”Kyrkan tolererar alla men älskas av få” stod den i DN 19.4. Har den blivit så snäll och trevlig, trevlig, trevlig? Men ingen orkar leva på bakelser dag efter dag. Jag fick frågan: ”Behövs omvändelse när alla säger att jag duger?” Jag gav ett klokt svar på den frågan. Se nedan ...
Om några veckor kommer Pingsten. Låt oss be och skapa förväntningar på att Andens vind ska få blåsa in i våra församlingar och låta undret ske som ruskar om och väcker oss alla. Vi behöver både BOKSTAVEN och ANDEN! De är Guds kärleksfulla redskap som han använder för att ge oss liv och liv överflöd (Joh 10:10). Upptäck sista versen i texten.....

....säger han som älskar dig, HERREN!

EPISTELN, Hebreerbrevet 13:12-16 - SMÄLEK OCH KÄRLEK.
Detta är budskapet i första och sista versen.
SMÄLEK är en ”lek” som andra utsätter mig för. Det kan drabba oss innanför stadsporten, i samhället där vi borde hålla samman. Vi kan bli föraktade, förnedrade, förhånade. Ibland därför att vi är så dumma, korkade, egotrippade. Ibland för att vi säger att vi inte klarar det här krångliga livet utan Jesus. ”Jaså, du tror fortfarande på det där ...” I många länder tar smäleken man får som kristen förfärliga uttryck. Vi fryser, blir IS-kalla, skakade när vi hör om det.
Men vi blir också nyfikna på hur några vågar lida för sin tro. Hur kan de vara så glada ändå ...Gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden ... saliga är ni om ni hånas för Kristi namns skull, för härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er ... Om någon får lida som kristen ska han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet (1 Petrus 4:13,14,16).
När smäleken ”leker” med oss får vi idag detta råd: Jesus led utanför stadsporten för att med sitt blod rena folket. Låt oss då gå ut till honom utanför lägret och dela hans smälek. Vi behöver dra oss undan från bruset och buset i staden. Vi stannar hos Jesus på Golgota. Där händer det något med oss. Vi ser vad våra synder kostade Jesus. Vi får avsky för synden. Den är giftig, äcklig, smutsig .... När vi talar med Jesus om detta, tar han in våra synder i sig, bär dem bort, men kommer sedan tillbaka till oss för att med sitt blod rena folket. Vi får överlåta alla dem som lekt smäleken med oss. Vi överlåter och förlåter. ”O vilken kärlek underbar sann. aldrig har någon älskat som han”
Nu hittar vi en ny lek:
KÄRLEK är en kär lek, som Guds befriade barn dras in i när vi blivit så visa att vi tagit kontakt med honom som kallas VÅR VISHET. Det är Jesus som är vår vishet. När vi hittat in i Jesu kärlek går vi inte längre och hukar och ser misslyckade ut. Vi blir stolta! Den stolte skall ha sin stolthet i HERREN (1 Kor 1:30-31, Bibel 2000)
I Ordspråksboken 8 berättar Visheten om hur han hade det innan han föddes i Betlehem: då var jag som ett barn inför honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom (Ordspr 8:30).
När vi läser det ordet förstår vi varför Jesus så ofta talade om att vi ska vända om och bli som barn. Något spännande sker när vi omvänder oss. När någon omvänder sig till Herren tas slöjan bort (vi blir avslöjade). Vad händer sen? Blir vi utskällda? Nej, den helige Ande, Hjälparen, dyker upp: Herren är Anden, och där Herrens Ande är där är frihet. Och sedan berättar Paulus för oss att vi får se Herrens härlighet, vi förvandlas. Den tunga packningen av stöddighet och syndighet tas bort. Vi hittar Guds barns härliga frihet och får vara med i Guds barns kära lek inför den himmelske Fadern.
Med den tonen från himmelen går vi tillbaka genom stadsporten, till samhället. Vi har fått nåden att inte bara tro på Kristus utan också att lida för hans skull (Fil 1:29). Allt liv lides fram. Också nytt liv i församlingen! Vilket uppdrag till tjänarna. Kom och hör vad Gud har sagt! Kom och se vad Gud har gjort! vår vilja har fått en ny kick:

Därför vill vi genom honom frambära lovsång som ett offer åt Gud,
en frukt från läppar om prisar hans namn.
Men glöm inte att göra gott och dela med er, sådana offer behagar Gud. 
(Hebr 13:15-16).

Kärlek är en kär lek!


Dagens evangelium,Johannes 16:16-22.
EN KORT TID som tar slut och GLÄDJEN som ej slut.
Detta är budskapet i första och sista versen.
När man läser dagens evangelium kan det hända att man tycker att Jesus är inte så lite ”tjötig”. En kort tid ... en kort tid ... en kort tid ... sju gånger upprepas de orden. Ni förstår ingenting. Jesu lärjungar förstår ingenting och jag förstår ingenting ...
Jag förstod ingenting förrän jag tog kontakt med den som skrivit Sångpostillan. Vad han på kort tid fick ut mycket av ”en kort tid”! Var får han allt ifrån? Jag fick veta hur lärjungarna då kunde komma ihåg vad Jesus sagt, trots att de inte hade penna och papper eller bandspelare. Jag fick lära mig hur vi kan lära oss att hindra att det som går in genom ena örat inte skall gå ut genom det andra. Jag fick lära mig hur man kan lita på att det Jesus säger verkligen håller. Jag fick lära mig att man kan få andlig insikt genom att dyka på huvudet vid Åh Stiftsgårds brygga.
Framför allt fick jag lära mig hur glädjen inte bara blir en flyktig gäst då och då och blir kvar. Jesus slutar med att säga:

Ingen skall ta er glädje ifrån er.

Kom och läs för att dras in i Guds barns glädje och kära lekar uppmanar er

Bengt Pleijel 88+
som gärna hjälper dig att få kontakt med Sångpostillans författare, för att i en kort tid får höra vad han säger om en kort tid. Träffpunkt: Sångpostillan årg 1, sid 226 eller tryck här
Om du vill veta vad densamme svarade på frågan: ”Behövs omvändelse när alla säger att jag duger?” så finns det kloka svaret på bibelskolan.com / Bengts återvändsgränd/ adresslista 8 / visdomspärlor / Behövs omvändelse ... tryck här
Vill du förbereda dig för Pingsten, läs om Anden i bibelskolan.com / Bengts återvändsgränd/ adresslista 3/ nyfikenvandringar 39-60. Tryck här






Skriva ut