tisdag 16 juni 2015

INFÖR FÖDELSEDAGAR I MIDSOMMARTID

Förra helgen firade vi bröllop. Det var bröllop i en österländsk kungafamilj. Och det var bröllop i en västerländsk kungafamilj. Men vad är väl ett bröllop på slottet ... det kan vara vansinnigt tråkigt och trist ... och helt UNDERBART! Ja, ni vet ...
Men nu till denna helg kommer några födelsedagar: Åh kyrka fyller 75. Johannes Döparen fyller 2022 (enligt mina ovetenskapliga beräkningar). Och HIMMELSKT SÖNDAGSGODIS fyller 100.

Vi börjar med:

HUNDRABLOGGDAGEN!
Det började för två år sedan. Min dotter Anne-Mette hade träffat en person i Borås som sa: Jag tycker att din pappa skall börja skriva blogg. Och Anne-Mette sa till mig: Jag tycker att du skall börja skriva blogg. Och sen kom den ene efter den andre och sa: Jag tycker att du skall börja skriva blogg. Först den ene. Sedan den andre = två personer. Eftersom jag brukar göra som folk säger, så ”blidde det blogg”. Nu sänds blogg 100 ut med extra mycket GODIS,  till både snälla och stygga barn.
Innan jag började, läste jag många bloggar. Profetiskt klarsynt och skickligt talade de om hur dåligt allt var. Jag tänkte: Om det behöver jag inte skriva, andra gör det bättre. Jag ville skriva om hur bra allt kan bli. Jag ville göra många nyfikna på vilken tröst, hjälp, kraft och glädje som gömmer sig i varje söndag och som längtar efter att få flytta in i oss. Janne Josefsson talar om hur dåligt allting är, skrev jag. Jesus Josefs son vill tala om hur bra allting kan bli. Han längtar efter att umgås med oss, tala till oss, visa oss söndagen som nystartens dag.
På ICA och COOP kan du på godishyllan plocka till dig det som är SYNDIGT GOTT!
På denna blogg får du gratis och av nåd himmelskt söndagsgodis varje vecka. HIMMELSKT GOTT!
Har du upptäckt att detta godis är gott och hälsosamt, så bjud ...
Guds kärlek har godis till fyllest ... det räcker för dig och för mig ...

ÅH KYRKA 75 ÅR.
Midsommardagen 24 juni 1940 invigdes Åh kyrka. Den 21 juni 2015 börjar vi fira födelsedagen. Ja, må Åh leva i hundrade år ...
I 26 år fick jag stå som präst så gott som dagligen i Åh kyrka inför Vigelands altartavla. Ständigt upptäckte jag detaljer i tavlan som fick tala till mig och andra.
Först den allvarlige, bistre Fadern som rusar emot sin slarver till son då, och sina besvärliga barn idag. En engelsk präst, som hade tavelmålning som hobby, tyckte att Fadern saknade ett karismatiskt leende. Han sa: ”Nästa gång jag kommer skall jag ta med en pensel och smila upp hans mungipor”. Han fick inte komma tillbaka. Vi upptäckte en gång, då tavlan skickades bort för rengöring, att det rann tårar utför Faderns kinder. Man kan bli så glad att man bara vill gråta. Och vi förstod mer och mer tavlans stora budskap: ”Kom som du är. MEN FÖRBLIV INTE SOM DU ÄR!!!” Fadern vill göra något spännande och fint med oss, sina dumma ungar.
En gång när jag predikade satt några chalmerister långt fram. De hörde inte på vad jag sa. De bara stirrade på tavlan och började livligt småprata med varandra. De hade upptäckt att det fanns veck i den högra armen. Vecken bildade ett lidande ansikte. De såg Jesu ansikte som var fyllt av smärta. Den högra armen kom nedifrån. Den vänstra armen kom uppifrån. Ja, vi tror på EN Gud som har två armar – Sonen och den helige Ande. (5 Mos 33:27). När vi förlorade och vilsna barn kommer till Fadern får vi en himmelsk kram när vi böjer knä vid altarringen. Vi hör pulsslagen från Faderns hjärta: För dig! För Dig!
Du är älskad, älskad, älskad!
Vi ser den förlorade sonens stav. Den hjälper oss hitta adressen hem: FAR. Druvklasarna längst upp till vänster berättar om det rika hemmet. Änglavingarna längst upp till höger, ger oss ett recept mot gudstjänsttråkighet! Tråkighet beror inte på prästen, inte på kantorn. De är alltid bra. Recept: Bekänn dina synder! Ty det blir glädje bland Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig (Luk 15:10). Bara en vänder om sänder änglarna ned glädjesmitta till gudstjänsten.
Åh kyrka har nog betytt mycket för många. Många såg Åh som ett ”grönområde”, en ”växtplats”, där man hann stanna till, stressa av, lugna ner sig och börja bearbeta den stora frågan ”Hur mår jag EGENTLIGEN?” Och man fick svar ... De mötte Fadern. Det brann till i hjärtat ... O liv som blev tänt i kristtrognas bröst ...
När jag en gång satt i prästgården på Åh och fönstret var öppet, hörde jag ett par konfirmander som sa till varandra: ”Det här är allt en bra könstig körka. Man blir rellischös bara man kommer in!”
Väggarna minns. Och kan förmedla de stora hemligheterna ...
Tack, Far, för Åh kyrka. Fortsätt välsigna dem som kommer dit!

JOHANNES DÖPAREN FYLLER 2022.
Johannes var ju jämngammal med Jesus.
Det är ju inte så ofta vi kommer till sådana stora födelsedagskalas. Vi behöver två dagar till det.

  1. MIDSOMARDAGEN DEN 20 JUNI då vi förundras över GUDS STORHET!

O store Gud, när jag din värld beskådar som du har skapat med ditt allmaktsord,
och där din visdom väver livets trådar och alla väsen mättas vid ditt bord -
DÅ BRISTER SJÄLEN UT I LOVSÅNGSLJUD:
O STORE GUD, O STORE GUD. (Sv Ps 11:1).

Denna helg bjuds vi på två skapelseberättelser: 1 Mos 1:1-13 och Johannes 1:1-5. Barn i alla åldrar bjuds att nyfiket läsa det som i skolan är förbjuden litteratur, ty när blomstertiden kommer så händer att de som går i skola, ej ”skola påminnas om Guds godhets rikedom att vi den nåd besinna som räcker året om” (Sv Ps 199:2).
I skapelseberättelserna möter du en Far som berättar för sina barn om den glädje han kände då han uppfann jorden och dig och mig. Han gör det på ett språk som barn förstår. Han talar inte om atomer och molekyler och DNA och sådant. I så fall hade ju folk som levde förr bara stått där och sett dumma ut. Inte förrän i vår tid hade man begripit något. Vi är ju så kloka!
Men du: Läs, begrunda, häpna, förundras. Unna dina hjärnhalvor att slippa huvudvärk! Hör i stället musiken i budskapet om de sju skapelsedagarna. Då brister själen ut i lovsångsljud ...
Vill du ha en erfaren guide träffar du honom i Sångpostillan, adress, se nedan.

  1. JOHANNES DÖPARENS DAG 21 JUNI, då vi förundras över hur VI KAN BLI STORA!
Dr Lukas berättar i 1:15-17 om hur en ängel möter prästen Sakarias i Jerusalems tempel. Han talar om för honom att en "gumfödelse" skall ske i hans familj. Hans till åren komna hustru Elisabet, skall föda ett barn. Ängeln vet både könet och namnet. Pojken skall heta Johannes. Han skall bli stor inför Herren.
Om du läser denna text tillsammans med Sångpostillans guide, får du gör en djupdykning i vad Lukas skriver, och upptäcka att detta som sas för 2022 år sedan talar om oss idag! Vi får veta hur vi kan bli stora!
Lukas berättar efter dagens text (vers 18-20), om hur prästen Sakarias hade svårt att tro detta. Därför säger ängeln att Sakarias ”skall bli stum och inte kunna tala förrän dagen då det sker”. Det såg ut som ett straff. Men det var en stor gåva han fick. Hans hustru Elisabeth fick vänta i nio månader på att löftet skulle uppfyllas, Prästen Sakarias fick talförbud i nio månader. Men när Johannes föddes kom den helige Ande över Sakarias och han höll en predikan, ja han sjöng den. Predikan tog nio månader att förbereda. De som följer tidegärdens Laudes får lyssna till den varje morgon (Läs Lukas 1:67-79). Så nog är det bra om präster får talförbud ibland ...
Eftersom vi är lite kungliga i dessa tider, kan vi påminna varandra om att vi en gång hade en kung som hette Johannes Döparen: Jean Baptist Bernadotte. Han var HKH Prinsessan Sofias svärfars farfarsfarfarsfarfar. Han kom som krigargeneral. När han blev kung kallades han Karl XIV Johan i Sverige, och Karl III Johan i Norge. Då startade han fred i vårt land som varat ända till nu.

Fred och frid vare med Er!
Bengt Pleijel 88+

som nu överraskar dig med att avslöja att det är han som är guiden och som gärna vill träffa dig m.fl ...
...på Midsommardagen, i Sångpostillan årgång 1, sid 482. Eller tryck här.
...på den helige Johannes Döparens dag i Sångpostillan årgång 1, sid 489. Eller tryck här.
Himmelskt söndagsgodis finns på facebook och kommer i princip inför varje söndag, till dem som vill vara vän med Bengt Pleijel. Nyfikna ovänner hittar den på bengtpleijel.blogspot.se







Skriva ut